تبلیغات
سرای مقالات نهج البلاغه - لزوم بعثت پیامبران‏
یکشنبه 20 بهمن 1387

لزوم بعثت پیامبران‏

• نوشته شده توسط: سید محمد حسن محمدی


 از زمان‏هاى دیرینه میان دو گروه، در لزوم بعثت پیامبران، بحث و گفتگو وجود داشته است. اندیشمندان بزرگ بشر در تمام نقاط جهان با یك رشته دلایل عقلى و تجربى، بعثت پیامبران را در اصلاح همه‏ جانبه جامعه انسانى و رهبرى آن به كمالات و مادى و معنوى، لازم دانسته‏ اند.در برابر آنان گروهى (برهمن‏ ها) بشر را بى ‏نیاز از تعالیم پیامبران اندیشیده و براى خود دلایلى آورده ‏اند و دانشمندان بزرگ عقاید و مذاهب به ‏طور مبسوط به تجزیه و تحلیل دلایل آنها پرداخته ‏اند و با وجود نوشته ‏هاى گسترده پیرامون موضوعِ لزوم بعثت پیامبران، ما خود را بى ‏نیاز از آن مى ‏دانیم كه در این ‏باره به بحث و گفتگو بپردازیم. ولى براى این‏كه خوانندگان از دلایل لزوم بعثت پیامبران به ‏طور اجمال آگاه شوند، از میان دلایل فراوانى كه از طریق دانشمندان اقامه گردیده است، به توضیح یك دلیل مى ‏پردازیم.
لزوم بعثت پیامبران از نظر تعلیم‏

جاى گفتگو نیست كه بشر در این دو قرن اخیر به كشف برخى از امور هستى و اسرار جهان آفرینش موفق گردیده و در علوم و فنون مادى پیشرفت‏هاى چشم‏گیرى كرده است؛ ولى باید توجه نمود كه مجهولات وى با معلومات او قابل مقایسه نیست. تو گویى جهان آفرینش، بسان اقیانوس ناپیدا كرانه ‏اى است كه بشر توانسته است با علوم و دانش‏هاى محدود خود فقط مقدار اندكى از آن را روشن سازد. به گواه این كه بشر همه چیز را با عقل درك مى ‏كند؛ اما نمى ‏داند حقیقت عقل چیست. محیط زندگى او را موجودات زنده پر كرده است؛ اما هنوز او از حقیقت زندگى سر در نیاورده و حقیقت حیات به صورت یك معماى لاینحل براى او باقى مانده است و...براى همین اینشتین پس از آزاد ساختن انرژى هسته‏اى به خبرنگاران چنین گفت: اكنون براى من معلوم گشت كه نسبت معلومات بشر به مجهولات وى مانند نسبت نردبان چند پله ‏اى به فضاى لایتناهى جهان و بشر از نردبان علم جز چند پله بیشتر بالا نرفته است. كوچكى و ناچیزى دانش‏هاى بشرى در صورتى روشن مى ‏گردد كه انسان خود را با اجرام آسمانى و فواصل ستارگان مقایسه كند و سپس داورى نماید كه از حقایق جهان آفرینش چقدر اطلاعات دارد؟ و به خودشناسى بپردازد و خود را بررسى و مطالعه كند تا بداند چقدر از خود بى‏ خبر است.
دانش‏ هاى بشرى قابل اعتماد نیست‏


گذشته از این، بشر در افكار و عقاید خود، مصون از خطا نیست و در بسیارى از موضوعات اعم از مرئى و نامرئى دچار اشتباه و خطا مى ‏گردد. به گواه این‏كه هر روز فرضیه‏ اى جایگزین فرضیه دیگرى شده و افكار تازه ‏ترى به محافل علمى عرضه مى‏شود. از این نظر علوم و دانش‏هاى بشر، مخصوصاً در مسایلى كه پایه سعادت و اساس تكامل روحى اوست، مورد اعتماد و اطمینان نبوده و هرگز قابل اعتماد نیست ولى وحى و پیام‏هاى الهى، علمى خطاناپذیر است. ادراكى مرموز و پیراسته از هر نوع اشتباه است. و تعلیماتى كه بر اساس چنین ادراكى استوار باشد، به‏ طور مسلم مورد وثوق و اعتماد بوده و راهنماى واقعى به سوى سعادت خواهد بود. علاوه بر این، تعالیم پیامبران مى ‏تواند ادراكات عقلى ما را نیز تأیید كند؛ زیرا چه ‏بسا انسان، مطلبى را از طریق عقل و اصول علمى تجزیه و تحلیل مى ‏نماید؛ ولى در باطن نسبت به آن دو دل است در این صورت اگر از طریق وحى مورد تأیید قرار گرفت، همه نوع شك و تردید از بین مى ‏رود. و لذا مرحوم محقق طوسى یكى از فواید برانگیخته شدن پیامبران را این دانسته كه ادراكات عقلى را تأیید و كمك مى ‏كند(1).
لغزش‏ هاى نابخشودنى‏

اگر خطا و اشتباه دانش‏هاى بشرى، منحصر به یك سلسله از مسایل بود كه چندان ارتباطى به سعادت وى نداشت، در این فرض ممكن بود كه كسى درباره لزوم بعثت پیامبران شك و تردید كند مثلاً اگر اشتباه وى منحصر به مسایل فلكى و فواصل ستارگان و حركت و سكون زمین و مقدار سیر نور و شماره سحابى ‏ها و كهكشان‏ها و تعداد عناصر و... بود، جا داشت لزوم بعثت را انكار كنیم؛ زیرا در این صورت بشر با پاى خود و با بال‏هاى اندیشه و پرهاى دانش، به هدفى كه براى آن آفریده شده است بازنمى ‏داشت؛ زیرا فرض این است كه اشتباه او منحصر به مسایلى است كه با سعادت وى ارتباط ندارد؛ ولى متأسفانه بشر در مسایلى اشتباه مى ‏كند كه با سعادت واقعى، بلكه با زندگى مادى او به‏ طور مستقیم ارتباط دارد. او در مسأله خداشناسى كه اساس هر نوع سعادت است، دچار لغزش مى ‏گردد كه نه تنها حیات معنوى او را به خطر مى‏ افكند، بلكه بر اثر انحراف از جاده توحید، تیشه به ریشه حیات مادى خود نیز مى‏ زند.امروز ملت هند با جمعیت یك میلیاردى، با گرسنگى و قحطى عجیبى دست به گریبان است و از طرف دیگر صد و پنجاه میلیون گاو و 40 میلیون گاومیش و 50 میلیون اسب با كمال آزادى مزارع این كشور قحطى ‏زده را زیر پا له كرده و از بین مى ‏برند و كسى بر اثر افكار عمومى غلط، جرأت ندارد كه درباره آنها سخن بگوید افكار غلط درباره گاوهاى مقدس آن‏چنان عقل و اندیشه هندو را بیچاره و زبون ساخته كه هزاران نفر در طول سال در این كشور پهناور، از گرسنگى جان مى‏سپارند ولى هیچ كس جرأت نمى ‏كند كه از گوشت آنها استفاده كند و به اصطلاح، موجود دانى را فداى عالى نماید.روزى كه دولت هند اعلام كرد كه در این كشور براى حفظ جان انسان‏ها باید به مقدار ضرورت از گوشت گاو استفاده شود، هیجان بى‏سابقه ‏اى سراسر هند را فراگرفت و نزدیك بود كه كابینه سقوط كند از این جهت دولت ناچار شد كه حرف خود را پس بگیرد.هنوز بشر متمدن، یا به تعبیر صحیح‏تر، جامعه ماشینى، مشكل نژادپرستى را كه الفباى زندگى مسالمت ‏آمیز است به‏ طور صحیح حل نكرده و هر روز در گوشه و كنار دنیا سیلابى از خون بر سر این موضوع جارى مى ‏گردد و اعتصاب‏هاى دامنه ‏دارى به وجود مى ‏آید.هنوز صدها میلیون بشر در سرزمین هند (موزه مذاهب) گاوان مقدس و اجرام آسمانى را مى ‏پرستند تا آنجا كه اگر گاوى بر سر راه قطار بخوابد، هیچ مقامى حق ندارد به مقام رفیع! گاو اهانت كرده آن را از جاى خود بلند كند، بلكه قطار باید آن‏قدر صبر كند كه معبود مسافران با كمال میل و رغبت و آزادى، از میان ریل‏ها برخیزد.هنوز مردم كشور صنعتى ژاپن براى هر رویدادى به خدایى معتقدند و پیكره‏ هاى آنها را كه حاكى از صورت خیالى آن خدایان دروغین است، مى‏ پرستند و.....این است وضع خداشناسى و معارف الهى در عصر فضا و قرن اتم. آن هم پس از بعثت هزاران رهبر آسمانى. هرگاه پیامبرانى برانگیخته نمى ‏شدند و پیكارى بى ‏امان در راه مبارزه با بت‏ پرستى آغاز نمى ‏كردند روشن نیست كه چه عقاید خرافى و باطلى بر كره زمین حكومت مى ‏كرد؟ جاى گفتگو نیست كه اگر مجاهدات سربازان مكتب توحید و آموزگاران آسمانى در توجه دادن مردم به معارف الهى نبود، مشعل توحید در هیچ نقطه ‏اى از نقاط جهان روشن نمى ‏شد.اگر برخى از بزرگان جهان مانند سقراط و افلاطون و ارسطو و... از طریق فكر و نظر راهى به خدا پیدا كرده و بدون الهام از مكتب پیامبران، به شاهراه توحید رسیده ‏اند، مقیاس و داورى در مسأله لزوم بعثت نمى ‏شوند؛ زیرا روى سخن در این مسأله با توده مردم است نه با افراد استثنایى. گذشته از این، فروغ هدایت پیامبران آسمانى مخصوص به زمان و مكان خاصى نبوده است، بلكه از روزى كه بشر بر روى زمین گام نهاده و عقل و شعور پیدا كرده، و قابل تكلیف و كسب فیض از مقام سفیران الهى گردیده است، آموزگاران وحى و مردان آسمانى، براى هدایت و راهنمایى آنان گماشته شدند و از این جهت هیچ بعید نیست كه حتى ایمان و خداشناسى این گروه از نوابغ در پرتو تعالیم پیامبران آسمانى بوده است كه شعاع آن تا سرزمین یونان گسترش یافته و فروغش پرتوافكن بوده است.گروهى در تعیین هدف پیامبران دچار اشتباه شده و تصور كرده‏اند كه هدف از بعثت سفیران الهى، فقط آشنا ساختن مردم با مبدأ و معاد و صفات خداوند جهان و نظایر اینهاست؛ در صورتى كه این قسمت، یكى از برنامه‏ها و اهداف آنان است و رهبران آسمانى علاوه بر آشنا ساختن مردم با مسایل ماوراى طبیعت، با یك برنامه وسیع براى نمایاندن راه و رسم زندگى و زنده كردن فضایل انسانى و سجایاى اخلاقى و نشان دادن مصالح و مفاسد فردى و اجتماعى، برانگیخته شده ‏اند.علت این‏كه آنها براى تحقق بخشیدن به یك هدف بزرگ و وسیع مبعوث شده‏ اند، این است كه نارسایى و كوتاهى دانش‏هاى بشرى، منحصر به خداشناسى و صفات وى و نظایر اینها نیست تا بشر در سایر قسمت‏هاى زندگى از ارشاد و راهنمایى پیامبران، بى ‏نیاز باشد، بلكه دامنه جهل و بى ‏اطلاعى وى به بسیارى از مسایل اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى كشیده شده است و افكار و نظرات مختلف وى در این موضوعات نشانه نارسایى علم و دانش او مى‏باشد. چنان كه همین افكار متضاد و گوناگون روشنگر نیاز وى به علومى است كه مولود فكر بشر نبوده و از افق فكر بشر بیرون باشد. براى روشن شدن مطلب نمونه‏ هایى را یادآور مى ‏شویم:1. جاى گفتگو نیست كه اساس زندگى مادى، استقرار یك نوع سیستم اقتصادى در اجتماع است كه ضامن سعادت جامعه و حافظ حقوق افراد آن باشد؛ ولى هنوز بشر با این ترقیات شگرف صنعتى در تشخیص الفباى آن، آن‏چنان حیران و سرگردان است كه اجتماع كنونى را به دو بلوك شرق و غرب آن هم بر اساس دو اقتصاد متضاد و مباین «كمونیسم» و «كاپیتالیسم» تقسیم نموده است. در صورتى كه میان هر دو گروه دانشمندانى هستند كه خود را عالى ‏ترین رهبر اقتصادى، و مكتب خود را بهترین مكتب اقتصادى مى‏ دانند و هر دو گروه براى اثبات و استواربودن تز خود، دلایلى دارند و آنها را به وسیله صدها كتاب و رساله به جهانیان عرضه داشته‏اند با این وصف هنوز تشخیص اقتصاد صحیح براى بشر به صورت معماى لاینحل و كلاف سر در گمى باقى مانده است.آیا با این وضع مى‏ توان گفت كه عقل و دانش بشر مى ‏تواند او را به هدفى كه براى آن آفریده شده است برساند، یا این‏كه او باید در پیمودن این راه از یك هدایت دیگرى كه آن را هدایت الهى مى ‏نامیم الهام گرفته و نقص و كمبود خود را جبران نماید؟2. ارزش‏هاى اخلاقى، اساس زندگى انسانى است و ملتى كه فاقد اخلاق گردد، فاقد همه نوع كمال انسانى مى ‏باشد ولى هنوز بشر عصر ماشین نتوانسته است كه یك مكتب اخلاقى منظم كه مبیّن اصول صحیح اخلاق باشد، به جامعه انسانى عرضه بدارد بلكه در تشخیص اصول و الفباى آن، آنچنان دچار احتلاف و آشفتگى گردیده است كه گروهى كه بر یك سوم جهان حكومت مى‏ كنند، اخلاق انسانى را چنین تفسیر مى ‏كنند كه: «هرچه به هدف كمك كند، همان اخلاق است».روى این تفسیر، هر نوع قتل و جنایت و خرابكارى كه به انقلاب (پرولتاریایى)كمك كند، و سبب شود كه جامعه سرمایه‏ دارى به سوى (كمونیسم) كشیده شود، فضیلت اخلاقى و عمل انسانى شمرده مى ‏شود؛ اگرچه به قیمت كشته شدن میلیون‏ها انسان بى‏گناه و انهدام و نابودى صدها مؤسسه كه وسیله ارتزاق هزاران رنجبر است تمام شود.شاید شما از شنیدن این مطلب كه گروهى در جهان معتقدند كه هر نقشه و حیله‏اى كه به انقلاب كارگرى و هدف حزبى كمك كند عین اخلاق است و به اصطلاح، هدف، وسیله را توجیه مى ‏كند، شگفت بمانید و با خود بگویید كه راستى در میان ملل متمدن و درس ‏خوانده یك چنین مكتب بافضیلت! اخلاقى هست؟براى رفع تعجب شما جمله زیر را از یكى از پایه ‏گذاران این حزب نقل مى ‏كنیم. لنین مى ‏گوید: یك كمونیست باید براى هرگونه فداكارى آماده باشد و در موارد لزوم حتى به انواع نقشه ‏ها و حیله‏ هاى جنگى متوسل شود و روش‏هاى نامشروع را به كار برد و حقیقت را پنهان سازد تا در اتحادیه ‏هاى بازرگانى راه یابد.در كشورهاى سرمایه ‏دارى، تظاهر به اخلاق بیش از جاهاى دیگر است. یك مكتب اصیل اخلاقى وجود ندارد و آنچه را اخلاق مى‏ نامند، جز تجلى روح استثمار بشر در لباس اخلاق چیزى نیست. در سراسر مكتب اخلاقى آنان سخن از این نیست كه چه كنیم كه خدا را راضى و خشنود سازیم یا چه عملى را انجام دهیم كه به وظیفه انسانى خود عمل كرده باشیم؛ بلكه همه بحث‏ها و گفتگوها و پیشنهادها بر این دور مى‏ زند كه چه كنیم كه جامعه را به خود، خوشبین سازیم و چگونه با مردم سخن بگوییم تا آنها را به خود جلب كنیم. بالاخره شالوده زندگى مادى خود را چگونه بریزیم كه استفاده بیشترى برده و به لذات بى ‏شمارى نایل شویم. یك چنین مكتب اخلاقى، كه جز تجلى روح مادى‏ گرى، چیزى بیش نیست هرگز نمى ‏تواند زنده كننده فضایل اخلاقى و سجایاى انسانى در جامعه گردد.آیا با یك چنین افكار آشفته درباره حقیقت اخلاق، مى ‏توان گفت كه بشر بدون اتكا به مكتب وحى مى ‏تواند به اصولى راه یابد كه زنده ‏كننده فضیلت و شرافت انسانى و ضامن معنویت بر قلوب باشد؟ و اگر در پاره‏اى از نقاط جهان مفاهیم اصیلى از ارزش‏هاى اخلاقى وجود دارد و گروهى اخلاق را براى خود اخلاق و معنویت را براى خود آن، مى ‏خواهند و هدفى جز آراستن روح و روان، با یك رشته فضایل اخلاقى ندارند، همگى نتیجه مجاهدات و تبلیغات پیگیر رهبران آسمانى است.3. شناخت عوامل سعادت و شقاوت و به عبارت دیگر آشنایى با امورى كه با خوشبختى و بدبختى انسان رابطه مستقیم دارد، یكى از پایه ‏هاى وصول به كمال است كه بشر براى آن آفریده شده است و بسیارى از ملل جهان در پرتو تعالیم پیامبران با قسمتى از این عوامل آشنا شده ‏اند و امورى را به عنوان فرایض اجتماعى و یا محرمات و منكرات مانند شراب و قمار و... شناخته‏ اند هرگاه راه وحى به روى بشر گشوده نشده بود و پیامبرانى براى ابلاغ مصالح و مفاسد، مبعوث نشده بودند، چقدر طول مى‏ كشید كه بشر با فكر خود بر آنها دست یابد؟ پاسخ گفتن به این سؤال و تحدید مدت، بسیار مشكل و بغرنج است.هیچ بعید نیست كه نظر دهیم اگر باب بعثت به روى مردم بسته شده بود، بشر تا این لحظه یا لااقل تا مدت مدیدى یا براى همیشه، در بساطت و جهالت خود نسبت به مصالح و مفاسد اخلاقى و اجتماعى باقى مى ‏ماند؛ زیرا با این‏كه عقل و هوش بشر به اندازه كافى تكامل یافته و در پرتو آزمایش‏ها و مطالعات دقیق به آثار سوء و خانمان برانداز نوشابه ‏هاى الكلى و مضرات گوشت خوك و حشرات و خون و ضررهاى اخلاقى و اجتماعى رباخوارى و... پى برده است، هنوز این نوشابه‏ ها و غذاهاى پلید از غذاهاى جهان آمریكا و اروپاست تا چه رسد به جهان عقب مانده آن روز كه با الفباى علوم امروز آشنایى نداشتند و آب و شراب، گوشت گوسفند و خوك داد و ستد و رباخوارى در نظر آنان یكسان بود.آیا با این نارسایى عقل انسان، صحیح بود كه خداوند حكیم، بشر را خلق كند و عنان زندگى وى را به دست خود او بسپارد و از او بخواهد كه به هدفى كه براى آن آفریده شده است، برسد؟ با این‏كه مى‏ داند انسان در جهان طبیعت گرفتار امواج سهمگین و توفان ‏هاى خانمان ‏برانداز شهوت و نادانى ‏ها است، دامن او را مى ‏گیرد و او را به سوى كمال باز مى‏ دارد.
پى نوشت :
1) كشف المراد، مبحث نبوّت عامّه.
نویسنده : آیت ‏اللَّه جعفر سبحانى‏

منبع : ماهنامه درس هایی از مكتب اسلام 

نظرات() 



Cialis prices
دوشنبه 7 خرداد 1397 01:41 ق.ظ

Wow lots of terrific material.
cialis farmacias guadalajara how to purchase cialis on line female cialis no prescription cialis sale online cialis pills price each sublingual cialis online cialis uk next day viagra cialis levitra 200 cialis coupon generic cialis soft gels
Cialis online
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 02:52 ق.ظ

Thanks! Very good stuff.
cialis soft tabs for sale the best site cialis tablets try it no rx cialis are there generic cialis we recommend cheapest cialis sublingual cialis online if a woman takes a mans cialis cost of cialis cvs buy cialis uk no prescription cialis canadian drugs
Cialis canada
جمعه 7 اردیبهشت 1397 06:15 ب.ظ

Effectively expressed indeed! !
cost of cialis cvs cialis 5 mg scheda tecnica achat cialis en europe canada discount drugs cialis cialis generico in farmacia cialis generico en mexico cialis usa cost enter site 20 mg cialis cost cialis 100 mg 30 tablet cialis ahumada
Viagra kaufen
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 02:06 ق.ظ

Amazing many of fantastic advice.
online viagra uk how to buy viagra online without buy viagra over the counter sildenafil citrate buy pharmaceutical viagra cheap viagra prescription how to buy real viagra where to buy viagra in malaysia buy viagra mastercard sildenafil prices uk
Buy cialis
جمعه 17 فروردین 1397 05:59 ب.ظ

Regards! Fantastic information.
order cialis from india cialis generico milano enter site very cheap cialis click here cialis daily uk cialis 20 mg best price brand cialis nl generic cialis 20mg tablets generic low dose cialis cialis reviews costo in farmacia cialis
CialisJaids
یکشنبه 27 اسفند 1396 08:51 ب.ظ

You've made your point quite nicely..
5 mg cialis coupon printable buy name brand cialis on line cialis generico online acheter cialis kamagra we use it 50 mg cialis dose cialis online calis fast cialis online tarif cialis france cialis australian price
Foot Pain
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:36 ب.ظ
Thankfulness to my father who informed me about this webpage, this
website is genuinely remarkable.
What do you do for a sore Achilles tendon?
شنبه 14 مرداد 1396 08:28 ب.ظ
I just could not go away your site before suggesting that
I really loved the usual info an individual supply
on your visitors? Is going to be again steadily to check out new posts
lourdeshentges.hatenablog.com
پنجشنبه 22 تیر 1396 04:56 ق.ظ
Does your blog have a contact page? I'm having a tough time
locating it but, I'd like to send you an email.
I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.
BHW
جمعه 8 اردیبهشت 1396 12:33 ب.ظ
Excellent post. I was checking constantly
this blog and I am impressed! Extremely useful information specifically the last section :) I take care
of such information a lot. I used to be seeking this certain information for a very long time.
Thanks and good luck.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 10:05 ق.ظ
Hi everyone, it's my first go to see at this website, and piece of writing is actually fruitful in support of me, keep up posting these types of content.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 09:38 ق.ظ
Howdy! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?

My website looks weird when browsing from my iphone 4.
I'm trying to find a template or plugin that might be able to
fix this problem. If you have any recommendations, please share.
With thanks!
manicure
چهارشنبه 16 فروردین 1396 08:22 ق.ظ
What's up it's me, I am also visiting this web site on a regular
basis, this web site is genuinely good and the people
are in fact sharing nice thoughts.
مهشید
دوشنبه 17 آذر 1393 10:25 ق.ظ
احمد
چهارشنبه 13 مهر 1390 07:32 ب.ظ
عالی بود لطفا باز هم از این مطلبهای خوب بنویسید
دارالقرآن امام حسن مجتبی علیه السلام
شنبه 12 اردیبهشت 1388 07:49 ق.ظ
با سلام

با ثبت لینك خود در لینك باكس آمار بازدید خود را بالا ببرید
گذاشتن لینك باكس در سایت یا وبلاگ اختیاری است
دارالقرآن امام حسن مجتبی علیه السلام
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر